A blog éve - 2011 a saját szemszögemből

2011 a harmadik "megkezdett", persze igazán csak második teljes éve volt a Szerzői jog a XXI. században blognak. Mégis úgy érzem, hogy e kicsiny szakmai felület első fénykorát éri. Ezt a lelkesedésemen túl a statisztikák is igazolják. Nagy örömömre szolgál, hogy röviden összefoglalhatom, mi történt az elmúlt 12 hónapban e blogon.

Az elmúlt két napban közzétettem a 2011-es év (szerintem) legfontosabb szerzői jogi híreiből összeállított szelekciómat. (Lásd itt és itt.) Az ott összegyűjtött információk elsősorban a szerzői jog aktuális helyzetét, esetleg jövőbeli kilátásait komolyan érintő hazai, európai uniós, amerikai vagy egyéb nemzetközi híreket tükrözték.Arról azonban nem feltétlenül szóltak, hogy nekem mi tetszett a legjobban 2011-ben. És természetesen arról sem árulkodnak, miért neveztem az elmúlt időszakot a blog első fénykorának. Most nagyon röviden ezeket is összegyűjtöm.

A statisztikák mind amellett szólnak, hogy a blog népszerűsége megnőtt az elmúlt hónapokban. 2009 decemberében jegyeztem le első gondolatomat, így az első teljes év 2010 lehetett. Akkor 161 bejegyzést készítettem. Idén a mai lesz a 247. Nem ígérhetem, sőt nem is akarom ígérni, hogy jövőre is ugyanilyen ütemben fog a posztok száma növekedni, de a havi átlag 20 bejegyzésben reménykedek. Ebben talán a blog szerzői csapatához csatlakozó új trió lehet a legnagyobb segítségemre. November elején tettem közzé, hogy Hajdú Dóri, Kőhidi Ákos és Németh Laci kollégák csatlakoznak hozzám. Ők eddig négy bejegyzést tettek közzé, jövőre többször fogunk felőlük hallani.

Az év során többször is lejegyeztem, hogy "sikeres volt a bloghónap". Aztán rájöttem, nem nagyon kell felvágni, ez egy mikroblog, ami itt siker (egy vagy kétezer megtekintés), az máshol percenként, óránként összejön. Ettől persze még büszke vagyok arra, hogy 2011-ben (a mai poszt írásának pillanatáig) 23456 (jé, ez vicces szám így) megtekintést kaptam. Ha mindezt egybevetjük azzal, hogy éppen a minap léptem át  a 26.000 megtekintést, gyakorlatilag a blog forgalmának a megtízszereződéséről beszélhetünk idén. No, ez sem lesz így jövőre, de mivel az év utolsó harmadában mindig 2000 fölött volt a havi látogatottság, ez alá jó lenne már nem lemenni. A legsikeresebb hónap amúgy november volt (3792 megtekintéssel), többek között a kommentháborút előidéző Szoláriumretorika ügynek is köszönhetően. Mindezek a számok a rendkívül lelkes olvasótábort dicsérik, ezért külön hála és köszönet mindenkinek!

2011 dominanciáját a kommentek és a kommentelők számának jelentős megugrása (az én válaszaimmal is együtt 2010-ben 116 megjegyzés született, idén 268 - a kommentelőknek due respect, bocsánat, hogy nem jelölök meg mindenkit külön), valamint az is jól mutatja, hogy a jelenlegi Top10 bejegyzés valamennyi tagja idén született. A toplista jelenleg így fest:

#1: A digitalizációs kereszteslovag története - 541 megtekintés - 0 komment
#2: Szemezgetés - InfoJog 2010. december - 414 / 18
#3: Költözött a feliratok.hu - 331/ 2
#4: Szoláriumretorika - 260 / 27
#5: Mi a helyzet? Technológiai vívmányok fájlcsere fronton - 237 / 0
#6: Tároljunk zenét az Amazonnál? - 220 / 5
#7: Veszélyben a net semlegessége? - 206 / 0
#8: Scarlet: nem fújta el a szél! - 177 / 7
#9: Kalózhajó vontág találkozása... - 176 / 10
#10: Szerzői jog az OTDK-n - 170 / 0 (Ekkor nyerte meg Hajdú Dóri a versenyt:-)


Annak külön örülök, hogy idén több új sorozatot sikerült beindítanom. Legkitartóbb sorozatom a Hírmorzsák. Kiválóan alkalmas arra, hogy olyan szerzői jogi hírekről is írhassak, melyek külön posztot nem tudnának kitölteni, de jelentőségük van. Hírmorzsákból idén 22 született. Jövőre is igyekszek havi 3-4 ilyet közzétenni. A Mi a helyzet? sorozat egyelőre nem teljes, a Szerzői jog a filmekben igencsak eseti jellegű (bár már három - itt, itt és itt - bejegyzés született, és kettő itt van a fejemben, csak kellene hozzá a filmekből szedhető konkrét példa is, ami persze legális csatornákon keresztül egyelőre nehézkes). A Cikkajánló sorozat is eseti jellegű, mert már hetente rengeteg cikket és jogesetet olvasok, nem mindegyikről érdemes külön bejegyzést készíteni. Amelyik olyan (és persze online vagy papír alapon könnyen be lehet szerezni), arról viszont igyekszek majd a jövőben is írni. Végül, igaz ez nem sorozat, de relatív rendszerességgel szoktam beszámolni a 2011-ben életre hívott InfoCopy Diákkör munkájáról. A diákköri tagok remek munkája mellett idén vendégül láttuk két kedves kollégámat, előbb Gyenge Anikót, majd Békés Gergelyt. 2012 tavaszára már elfogadta meghívásomat Tóth Péter Benjámin is.

A blog fejlődése részben persze annak is köszönhető, hogy megújítottam küllemét. Szerintem sokkal pofásabb, mint előtte. Ebben egy kedves volt hallgatóm volt a segítségemre. Sőt, a Facebookon is külön megjelent a Szerzői jog a XXI. században, s azóta a heti egynéhány extra feliratkozónak köszönhetően mára 69-re nőtt a lájkolók száma.

És persze nem fogytam ki az ötletekből sem. Hogy miként igyekszek még több érdeklődőt a szerzői jog világa felé csábítani? Majd hamarosan közzéteszem (2012 januárjában). Addig még van némi intézni való.


ezen a ponton zárjuk akkor az évet. Sikerekben gazdag, boldogságban és egészségben teljes, és persze szerzői jogi hírekben bővelkedő 2012-t kívánok. Mivel nem hiszek a világvége hangulatban, ezért még annyit: egy év múlva újabb év végi számadást tartok!

BÚÉK!

Címkék: , , , , ,