Január 31-én, a Millenárison tartották az Andy
Vajna nevével fémjelzett Nemzeti Filmalap első, hagyományteremtő szakmai
fórumát, amely rendezvényen a filmszakmai kérdések megvitatása mellett számos,
bizakodásra is okot adó szerzői jogi intézkedés került bejelentésre. Takó Sándor vendégposztja.
Havas Ágnes, a Filmalap vezérigazgatója
évértékelő beszédében elhangzott szavait idézve: „a Filmalap legközelebbi céljai között szerepel, hogy a fejlesztés
során felmerülő szerzői jogokkal kapcsolatos költségeket a későbbiekben egy
kidolgozott eljárás keretében vissza lehessen igényelni.”
Ezzel a lépésével a Filmalap a magyar hatóságok
rendszerváltás óta húzódó azon adósságát kívánja törleszteni, amelynek
értelmében - a magyar filmgyártás történetében először - az alkotókat anyagilag
is ösztönözné a filmkészítés során felmerülő szerzői jogi kérdések
tisztázására. A reformnak előrebocsáthatóan két jelentős hatása lehet a
filmfejlesztésre: a közvetett támogatás egyrészről a megfilmesítési jogok
értékesítésének tisztaságát, másrészről a filmmel kapcsolatos szerződéses
konstrukciók átláthatóbb rendszerét eredményezné.
A költségkedvezmény mellett ugyanakkor a
jogkövető magatartásra, mint kötelezettségre is figyelmeztetett a szervezet.
dr. Zachar Balázs jogi igazgató kihangsúlyozta, hogy a forgatókönyv-fejlesztési
pályázat során benyújtott projekteknek ezentúl egy szigorú szerzői jogi szűrőn
kell majd átesniük, s a „a nem jogtiszta
műveket mérlegelés nélkül fogja visszadobni a Filmszakmai Döntőbizottság”.
Ezek után a Filmalap vezetője, Andrew G. Vajna
filmipari kormánybiztos tartotta meg beszámolóját és beszédében kiemelte, hogy
még idén javaslatot tesz a magyar filmipart rendkívül érzékenyen érintő szerzői
jogi kalózkodással szembeni kormányzati intézkedésekre. Vajna hadat üzent a
videómegosztó portálokon folyó gyakorlat, valamint a torrent oldalak ellen,
javaslatának kidolgozását az év második felére ígérte. Megjegyzendő, hogy a
kormánybiztos erre irányuló feladatát a Kormány nemrégiben kiadott 1006/2013.(I.10.) Korm. határozata is deklarálja, szemben az ezzel egyidejűleg hatályát
vesztő 1008/2011. (I. 17.) Korm. határozattal. [Egészen pontosan: "javaslatot tesz a filmipart is érintő szerzői jogi kalózkodással szembeni kormányzati intézkedésekre", lásd: 2. d) pont. - Megj.: MP]
Végül, de nem utolsó sorban a kormánybiztos azt
is bejelentette, hogy a szervezet felül fogja vizsgálni a szerzői jogi
bevételek alakulását is, ugyanis a mostani rendszer „egy olyan fekete lyukat eredményezett, amelyben a pénzmozgás
átláthatatlan.” Annak fényében, hogy a jogdíjak tekintélyes része a közös
jogkezelőn keresztül „valahol félúton” elakadva sohasem jut el a jogosult
készítőkhöz, Andy Vajna bejelentése különösen üdvözölendő.
A Filmalap-napon elhangzottakra tekintettel
kijelenthetjük, hogy a magyar filmipar kezdi felismerni a szerzői jog
filmkészítésben betöltött kiemelt szerepét, s amennyiben a javaslatok 2013-ban
konkrét intézkedésekben is manifesztálódnak, úgy a magyar filmszakma egy újabb
komoly lépést tehet a professzionális szemlélet elsajátítása felé.
---
Szerző: Takó Sándor
Takó Sándor a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és
Államtudományi karának végzős hallgatója. Az ’SAAS Foundation’ ösztöndíjasaként
2011-ben szerzett diplomát a skóciai University of Abertay ’European Business
Law’ szakán. Itt került közelebbi kapcsolatba az angolszász jogrendszerrel, amely
azóta a kutatási területévé vált, akárcsak a filmkészítéssel kapcsolatos polgári jogi kérdések analízise a
magyarországi és az egyesült államokbeli joggyakorlatot illetően, különös
tekintettel a szerzői jogra és a filmes adókedvezmény rendszerre. Kiegészítő
tanulmányként 2012-ben elvégezte a Budapest Film Akadémia első, alapító
évfolyamát, majd csatlakozott a delaware-i székhelyű Garrulus Film Limited-hez,
amelynek azóta is a jogi tanácsadója és produkciós asszisztense.
Címkék: Andy Vajna, Filmalap-nap, filmipar, Takó Sándor, vendégposzt